Echte klantbeleving is net een 3-sterren gerecht

Event Miele _Sydney.jpg

Wat een mooie plek om meer over het thema klantgericht leiderschap te ervaren, samen met Sydney Brouwer. We waren op 4 april met The Touchables bij het Miele Experience Center in Vianen – 25 man sterk.

Bij binnenkomst worden we vriendelijk onthaald door een gastvrouw, genieten we van een perfect kopje koffie en de inspirerende omgeving. Het Experience Center heeft niet alleen een prachtige uitstraling, het voelt ook echt prachtig. Tijdens de rondleiding wordt nog duidelijker waarom: omdat het echt gebouwd is vanuit een verhaal en de wens om de klant persoonlijk te benaderen en steeds beter te begrijpen. En dit begon al in 2008: Miele liep dus voorop in de CX trend van vandaag. Als je hier op bezoek bent geweest kan ik me niet anders voorstellen dan dat je een ambassadeur van het merk Miele wordt.
Bij Miele zie je een enorme keuze aan apparaten en je voelt dat over alles is na gedacht: een hoek met keuken voor ieder budget, een kooktheater om mensen meer te vertellen over gezond koken met stoom en verschillende themahoeken voor daadwerkelijk persoonlijk advies. Wat opvalt zijn de mooie details met een verhaal: een moderne inrichting met vele eiken onderdelen, om de relatie te maken met de eerste houten producten van Miele, zoals de boterkarton, lampenkappen van wasmachinetrommels. En overal water – de vijver, het aquarium, want bijna alle apparaten van Miele gebruiken water. Ook hier is over nagedacht: zo energiezuinig mogelijk. En dit is de reden waarom Miele veel goede doelen support rondom watervoorziening in derde wereldlanden.
Kortom – een mooie locatie voor de introductie van het boek van Sydney Brouwer “Klantgericht Leiderschap”. In het indrukwekkende stoomtheater krijgen we een paar van Sydney’s 8 principes voor klantgericht denken en succesvolle organisaties voorgeschoteld.
De belangrijkste ingrediënten zijn: écht leiderschap met visie waar alles draait om de klant, mensen in beweging krijgen, klantbeleving als doel en niet als middel én tijd – heel veel tijd. Want een cultuurverandering en echt klantgericht denken in het DNA van alle medewerkers doe je niet in 1 dag. De 8 principes van Sydney geven aan waar een leider zich op moet focussen en wat de organisatie moet bewerkstelligen.
Écht klantgericht leiderschap is niet een simpel, eenpansgerecht. Nee – het is een complex 3-sterren gerecht waar heel lang over nagedacht is, vele verschillende ingrediënten voor nodig zijn, langzame voorbereiding en complete toewijding worden toegepast en waar passie centraal staat: passie voor wat je doet en voor je klant. En dat begint bij de basis: jezelf en de cultuur van het bedrijf waar je werkt.
We zijn geïnspireerd door Sydney en zijn 8 principes voor klantgericht leiderschap – Wat een eer dat hij bij The Touchables zijn boek voor het eerst gepresenteerd heeft. En dat bij Miele! Zo wordt klantbeleving steeds meer tastbaar en smaakt het echt naar meer. Zullen we zeggen: klantbeleving “Immer besser”?

Wil je ook exclusieve "kijkjes-in-de-keuken" ervaren? Stichting The Touchables maakt klantbeleving tastbaar. Kom je naar onze volgende events? 

Nanda Idink, namens The Touchables, april 2018