Op bezoek bij SkillsTown: Hoe toekomstbestendig zijn we eigenlijk?

Op 13 december zijn we met 14 Touchables leden naar SkillsTown gegaan, hier hebben we in een prachtige offline setting kennisgemaakt met Nederland’s grootste online opleider. Matthijs Akkenaar en Remy van Beek namen ons mee in de wereld van online opleidingen. SkillsTown biedt honderden opleidingen, webinars, essentials en andere tools aan grotere bedrijven in Nederland in een online portal.

Foto+13-12-18+18+26+30.jpg

SkillsTown zit in een modern pand (Eindhoven Tower) met een prachtig uitzicht over dé stad van design en technologie: een mooie plek en zeer toepasselijk voor de ambitie van SkillsTown. Een belangrijke pijler is toekomstbestendig leren. Het belang van 21st century skills wordt duidelijk door het boek dat SkillsTown uitgegeven heeft en de nieuwste aanwinst: een escape room helemaal ingericht op de 21st century skills. Mooi, want alleen leren en kennis  is niet meer toereikend in deze steeds meer digitale wereld. Denk aan het belang van samenwerking, communicatie, creatief denken en probleem oplossen – in praktisch iedere situatie en vakgebied. Mooi dat een online opleider hier over meepraat!

En wat wij hebben mogen ervaren tijdens de presentatie, de challenge en de escape room is dat SkillsTown echt laat ervaren “waar leren werkt”.  En SkillsTown weet als online opleider heel goed hoe belangrijk persoonlijk contact met de klanten is. Voor hun klanten (met name HR/directie) doet SkillsTown er alles aan om de klant een echte ervaring te bieden gedurende de hele Customer Journey. Van white papers en persoonlijk contact, op maat trainingen in huis en deelname aan presentaties en de escape room: SkillsTown geeft een duidelijk gezicht aan hun dienstverlening.

Honderdduizenden medewerkers maken gebruik van deze trainingen, via hun werkgever. Het bijzondere is dat zij waarschijnlijk SkillsTown geeneens kennen. Trainingen van zelfontwikkeling en regelgeving bij gemeenten tot talen en excel. Het totale pakket wordt aangeboden aan alle klanten en wordt continu uitgebreid met behulp van experts. Het mooie is dan ook dat het pakket steeds breder wordt, afhankelijk van de type klant (zoals bijvoorbeeld een gemeentemedewerker of zorgprofessional). Klanten zoals Corendon en Young Capital kunnen via SkillsTown een schat aan informatie en trainingen bieden, en dat allemaal onder hun eigen naam. Zo kunnen de werknemers thuis leren en werken aan zichzelf, mogelijk gemaakt door hun werkgever. En de populairste training is….Spaans in 2 weken: prachtig toch, dat je op kosten van de baas jezelf verder kan brengen en een woordje over de grens kan praten!

Natuurlijk is de eindgebruiker een belangrijke speler in deze customer journey: als de cursisten tevreden zijn over het aanbod, straalt dit ook uit op de werkgever. Hier ligt nog wel een kans voor SkillsTown, want de cursist kent SkillsTown niet en vice versa ook niet. Hoe mooi zou het zijn als de eindgebruikers de opleidingen raten en delen met hun collega’s, en praten over de fantastische trainingen die zij mogen volgen via hun werk, van SkillsTown. Misschien toekomstmuziek, maar ook tijdens de challenge die we hadden met Remy van Beek, geloven wij zeker dat hier nog veel kansen liggen voor SkillsTown, om zo de klantbeleving nog beter te maken en naar een hoger niveau te tillen.

Wat leuk dat we allemaal deel konden nemen aan de challenge en de escape room: dit zorgde voor gezonde competitie onder The Touchables….Maar ja, beide groepen mochten zich scharen onder de niet succesvolle deelnemers van de 21st Century Skills escape room (die overigens zeer uitdagend en mooi in elkaar zat). De statistieken in december zijn dan ook: 4 groepen zijn ontsnapt, 22 niet. Zegt dit iets over hoe klaar wij zijn voor de toekomst? Toch maar even online zoeken naar een training over 21st Century Skills, of gewoon ouderwets het boek lezen dat we kregen van SkillsTown: “21st Century Skills – de uitdaging voor iedere medewerker en iedere organisatie”. Hoe dan ook, wat hebben we weer veel geleerd!

Dank jullie wel, Remy en Matthijs, voor de openheid, de inspiratie en de lol! En mochten jullie ooit besluiten om ook cursussen aan te bieden aan particulieren, dan hou ik me aanbevolen voor Italiaans in 2 weken.

Voor meer informatie over SkillsTown: www.skillstown.com
Voor meer informatie over 21st Century Skills en het boek: www.skillstown.com/21skills/

Nanda Idink, december 2018