Samen spelen met CX bij Rever

 The Touchables werkt aan blije klanten voor Rever

The Touchables werkt aan blije klanten voor Rever

Op 24 september stonden we met 24 man sterk bij Rever Interieurprojecten: een inrichter die zijn showroom niet alleen gebruikt als inspiratiebron voor klanten, maar ook als vergaderruimte voor externen. Na de zoektocht en verbazing over een toch wat oninteressant gebouw aan de buitenkant in het industrieterrein Lage Weide van Utrecht,  werden we zeer hartelijk ontvangen door Giulia di Battista – de Event Coördinator van Rever.

We kregen een rondleiding – alleen al de inrichting spreekt voor zich: hier werken mensen die houden van hun werk en die creatief denken omzetten naar praktische en aantrekkelijke oplossingen. Of zoals Giulia het verwoordt: Rever nodigt ons uit bij hun clubhuis en eigen werkomgeving. Waarom? Het is toch ook hun werkplek? “Nou – dit zorgt niet alleen voor reuring in de tent, maar we willen laten zien dat je van iedere werkruimte een mooie ruimte kunt maken - ook magazijnloodsen zoals waar Rever zit.”

De inrichting is persoonlijk en toch zakelijk. Mooi om te zien hoe dit gecombineerd wordt, van babyfoto’s op de kastjes tot en met de wand waar alle medewerkers hun persoonlijke vakje creatief heeft ingevuld: het is niet alleen een bedrijf, maar er werken mensen. Mensen, die net als kinderen veel meningen hebben, creatief zijn en niet in hokjes denken.

De werkplek van Rever is transparant en dit hoort bij hun werkwijze. Ook de kernwaarden worden duidelijk (en op andere wijze dan gebruikelijk neergezet). Rever is dagelijks bezig met klantbeleving – en probeert ook na de oplevering van een project de klant te ondersteunen met een after-service aanpak en een vast team dat voor ze werkt.

Wij hadden het geluk dat we in het theater de Customer Experience Game mochten spelen: op een pingpong tafel, naast “the wall of fame” – waar heel toepasselijk naast alle grootheden ook een spiegel hangt: want iedereen heeft talent en mag hier tussen hangen. Het doel van de dag was kennismaken met De CX Game: want dit brengt klantbeleving tot leven. Het is een mooi instrument om in te zetten in diverse type organisaties, want hoewel het spelbord altijd hetzelfde is, de vragen en de cases worden op maat gemaakt. De bewustwording en het leereffect van samen werken aan klantbeleving wordt op een speelse manier duidelijk gemaakt. Met als doel winnen! Niet alleen tijdens het spel, maar als organisatie natuurlijk door steeds meer blije klanten voor zich te winnen.

Onder leiding van Babs Asselbergs hebben we in 4 teams The Touchables kennis laten maken met de CX Game, waarbij we wel de uitdaging van Rever als locatieverhuurder meenamen als rode draad. In 4 groepen streden de deelnemers om blije klanten, door vele opdrachten te doen: variërend van lijstjes tot en met rollenspel. Ook tekentalent werd getest. Voor Giulia goed om te horen, want er kwamen vele ideeën naar boven over wat er belangrijk is voor de doelgroep en wat meespeelt bij het huren van een ruimte.

De mooiste tekeningen van de ideale klant kwamen voorbij en zeer leuke ideeën van bedrijven waar Rever langs zou kunnen gaan om nog meer te duiken in de klantbeleving, zoals Pullitzer Hotel waar bijvoorbeeld de medewerkers het helemaal in de hand hebben om het de klant naar hun zin te maken, of een kijkje te nemen bij Creative Valley in Utrecht dat een hele speciale indeling heeft van hun ruimtes, afhankelijk van de type bijeenkomst.

Rever heeft feedback gekregen over de 5 dingen die opvielen en tips voor meer bekendheid. En alle deelnemers hebben kennis gemaakt met een inspirerende vergaderomgeving en de CX Game. Voor meer informatie:
Rever Interieurprojecten: www.rever.nl
De CX Game: www.thecustomerexperiencegame.nl

Namens The Touchables,
Nanda Idink
Oktober 2018

The “Grand” Experience – puur genieten in hartje Amsterdam

Op 28 juni waren The Touchables uitgenodigd bij Sofitel Legend The Grand – of in het kort The Grand. Een 5-sterren hotel in het hartje van Amsterdam, een oase van rust voor de rich and famous tussen de Wallen. Met 20 mensen werden we ontvangen in Het Princenhof – met heerlijke drankjes en hapjes. En toen kregen we een zeer interessante presentatie van de GM Remco Groenhuijzen en Sharity Pos, Director HR. 

De rijke geschiedenis van het pand van The Grand (van klooster tot Admiraliteit en van stadhuis tot hotel) is indrukwekkend – en dit maakt een groot deel uit van de experience. In 1578 was het al het meest luxe hotel van Amsterdam. Het hotel zoals het er nu staat is geopend in 1989. Natuurlijk zijn er andere luxe hotels, maar wat echt het verschil maakt zijn de medewerkers. Alle 239 medewerkers (22 nationaliteiten) kennen de geschiedenis en de verhalen achter de verschillende ornamenten en ruimten in The Grand – een mooi aanknopingspunt voor een gesprek met de gasten en natuurlijk het verschil met een gemiddeld hotel. Je wordt dan ook niet zomaar een Sofitel LEGEND: binnen de Accor Hotel Groep zijn er maar 5 hotels in de hele wereld die zichzelf LEGEND mogen noemen.

Geschiedenis is hier een onderdeel van, maar ook extra services zoals butlers. In een stad waar er meer dan 400 hotels zijn (om maar niet over Airbnb te praten) is een aparte status een grote plus. Natuurlijk moet je het wel kunnen betalen – er zijn 177 kamers waarvan 52 suites. Maar zoek je discretie en privacy, dan moet je hier zijn – gasten zijn ver weg van de drukte en de fans. We hebben wel wat BN’ers gespot in de prachtige tuin (we zullen geen namen noemen) die hier ongestoord met elkaar kunnen praten en genieten, dat is voor sommige gasten een essentiële experience. 

De medewerkers zijn gemiddeld 36 jaar oud, met de grootste groep medewerkers in de Millennial leeftijdscategorie. Wat leuk dat wij als The Touchables mochten meedenken over hoe je omgaat met het grote generatieverschil onder de medewerkers van The Grand, wat dit betekent voor de betrokkenheid van de Millennial doelgroep en hoe de gasten het ervaren. In 3 groepen hebben we gebrainstormd en onze ideeën gepresenteerd. Van multidisciplinaire projecten over alle generaties tot een “The Grand” Academy – waar gekeken kan worden hoe de 2200 standaarden die The Grand hanteert gepersonaliseerd kunnen worden, zoals iedereen ze op hun eigen manier in kan zetten.

Na deze challenge kregen we een rondleiding door The Grand – door een stel hele gemotiveerde en enthousiaste Millennials. De verhalen van het hotel kwamen naar voren, en de mooie anekdotes ook. Ja – er zijn veel regels en standaarden om hoog te houden, maar spontaniteit krijgt zeker de ruimte. Zo kunnen de accountmanagers persoonlijke verrassingen organiseren voor de gasten en mixt de bartender al het drankje voor de vaste gaste voordat het besteld is. Iedere gast wordt als een uniek persoon behandeld – en door hier echt op in te spelen ontstaat er een zeer professionele en toch een persoonlijke en warme omgeving. 
Dit wordt het beste geïllustreerd door een barmedewerker toen wij vroegen hoe hij met al die regels omgaat...

Ik probeer in mijn werk die regels in mijn achterhoofd te houden maar vooral bezig met de gast…Je zorgt ervoor dat de gast met een beter gevoel naar buiten gaat dan hoe ze binnen zijn gekomen. Ik word daar zelf vrolijk van, de gasten worden hier vrolijk van en dat merkt ook iedereen om ons heen – ook alle collega’s.

Dat is toch de essentiële van optimale klantbeleving? Dank aan The Grand voor de ervaring, de mooie gesprekken en de hele gezellige borrel in de tuin. We hebben genoten!

Nanda Idink, namens The Touchables.
Juni 2018  
 

“Op zoek naar Goud” – The Touchables bij DNB

Woensdagochtend 25 april stond in het teken van beleven van Geld! The Touchables was te gast bij het bezoekerscentrum van DNB op uitnodiging van DST, het Experience Bureau. Een bezoekerscentrum waar de interactie tussen bezoekers en rondleiders centraal staat over thema’s als macro-economisch beleid, financieel toezicht en internationaal betalingsverkeer. 

DNB Challenge.jpg

En wat leuk is het om als professionals samen te spelen en te leren. Het niveau was hoog! DNB was onder de indruk van de kennis van onze groep! Na de verschillende speelronden heeft DST ons meegenomen in de werkwijze en het gedachtegoed van DST en deze experience. Op de vraag; hoe kan DNB meer bezoekers trekken, volgende een mooie dialoog. Enkele antwoorden: betere service bij aankomst (koffie uit plastic bekers bij DNB?), de zichtbaarheid en bekendheid van dit bezoekerscentrum kan beter. En het goud en de historie van DNB werd gemist. Juist dat maakt de beleving compleet! Onze open en kritische blik werd zeer welkom ontvangen door DST. Of onze feedback ingezet kan worden door DST is de vraag, want is de DNB wel op zoek naar de 9+ beleving? DST en the Touchables zoekt Goud, maar wellicht neemt DNB genoegen met Zilver? We hebben nog werk te doen! 

Dank DST voor de gastvrije ontvangst en de goede ochtend. Wil je meer informatie over de aanpak van DST, zie www.dst.nl. Een contactpersoon spreken? Bel met Josée of Lara, wij brengen jou met de juiste collega in contact. 

Het draait in ons bezoekerscentrum echt om de beleving. De kracht zit hem verder in de mix van onderwerpen en dat heeft DST goed begrepen. Bovendien wordt alles op een zeer toegankelijke manier uitgelegd. We hebben met het centrum niet alleen in Nederland iets unieks neergezet, maar ook daarbuiten.
— Ton Lansdaal, Manager DNB Bezoekerscentrum


Tot onze volgende beleving bij the Grand Amsterdam! We kijken ernaar uit!
Namens bestuur, Josée

Mei 2018